Ofte stilte spørsmål

OFTE STILTE SPØRSMÅL

RESERVEDELER OG TILBEHØR

Dette er de mest stilte spørsmålene om deler og tilbehør. 

Det finnes tre typer deler som samsvarer med spesifikasjonene for din Fiat.Originaldeler er de samme delene som monteres på fabrikken. De sikrer at bilen opprettholder både ytelse, sikkerhet, kvalitet, levetid og verdi.Godkjente deler er et billigere alternativ for biler som er eldre enn tre år. Våre eksperter anbefaler Fiat-godkjente deler fra Eurorepar. Med slike deler holder du kostnadene nede uten at det går ut over kvaliteten.SUSTAINera-deler er deler fra vårt sirkulærøkonomiprogram. Dette er overhalte, reparerte, gjenbrukte og resirkulerte deler som fungerer som et ekstra alternativ for eldre biler og bileiere som ønsker å redusere karbonavtrykket.

De som har laget bilen, lager tross alt de beste delene.Originale reservedeler er et resultat av vedvarende forskning og utvikling av innovativ teknologi. De gjennomgår dessuten strenge kontroller fra utvikling til produksjon for å garantere driftssikkerhet, komfort, ytelse og sikkerhet.

Det er viktig å velge tilbehør fra dem som kjenner bilen ned til minste detalj. Originalt tilbehør passer perfekt sammen med bilens mekaniske og elektroniske komponenter. De gjennomgår jevnlig strenge kontroller med tanke på komfort, ytelse, sikkerhet og tilpasningsmuligheter. Fiat tilbyr et stort utvalg av originalt tilbehør som er spesielt utviklet for personlig tilpasning av bilen. Vårt originale tilbehør er laget av de samme som utviklet og produserte bilen din. Du er dermed garantert kvalitet og sikkerhet ettersom tilbehøret oppfyller strenge tekniske spesifikasjoner og er testet under røffe forhold. Tilbehøret integreres stilfullt i bilen, passer perfekt og er enkelt i bruk.  Sett ditt eget preg på bilen med Fiat originalt tilbehør.

SERVICE

Dette er de mest stilte spørsmålene om service.

Autoriserte Fiat-verksteder har den ekspertisen du trenger. Våre Fiat-mekanikere har gode kunnskaper om bilen din og kan utføre alle typer arbeider på din Fiat, fra årlig kontroll til arbeider på karosseriet. De har dessuten svært god kompetanse på bilens høyteknologiske systemer. 

Du finner all informasjon om serviceintervaller og kjørelengder i serviceprogrammet og bilens instruksjonsbok.

De ulike årstidene krever ulike dekk. Om sommeren skal du kjøre med sommerdekk. Om vinteren skal du kjøre med vinterdekk som gir bedre veigrep på vinterføre. I noen land skal dekkskift utføres innen bestemte datoer. For kunder som mangler oppbevaringsplass for dekkene, tilbyr vi dekkhotell på visse verksteder. Du skal dessuten skifte dekk når de er slitt ned til slitasjeindikatorene, ev. tidligere for å forhindre dårlig veigrep og vannplaning. 

M+S står for «mud and snow» og er angitt på siden av dekk som er godkjent for kjøring om vinteren. Disse dekkene kalles også helårsdekk. Vinterdekk er merket med både M+S og alpesymbolet. Disse dekkene er betydelig bedre egnet for vinterføre og har betydelig bedre bremseegenskaper.

Bilprodusenter kan tilbakekalle biler for å utbedre sikkerhetsrelaterte feil på bilene eller for å rette opp avvik. Fiat utbedrer feilen gratis, selv om garantien ikke gjelder og du ikke er bilens opprinnelige eier. Mottar du varsel om tilbakekalling, skal du straks kontakte en forhandler eller et autorisert verksted for å bestille arbeidene som er anbefalt for din bil. Ha bilens understellsnummer klart når du tar kontakt. Du finner det i bilens vognkort.

TJENESTER

Dette er de mest stilte spørsmålene knyttet til tjenester i forbindelse med service hos autoriserte Fiat-verksteder.

Ja. Hvis bilen din må bli på verkstedet for reparasjon, kan vi – under visse betingelser – tilby ulike løsninger, for eksempel billett til t-banen, elsykkel eller lånebil, mens vi fikser bilen din. Oppstår problemet mens du er på reise, dekker vi den videre transporten, f.eks. drosje til stasjonen eller leiebil, slik at du kan fortsette reisen (du finner informasjon om transportmetoder, betingelser og begrensninger i garantiheftet eller i Fiat FlexCare-oversikten).

Du kan inngå en serviceavtale på ulike tidspunkter.Den første muligheten er når du kjøper din Fiat. Du kan inngå en Service Care Plus-avtale som gir deg full oversikt over servicekostnadene. Du kan også velge en av Complete Care-avtalene som kombinerer service med utvidet garanti eller andre tjenester for en mer helhetlig avtale.


Den andre muligheten er å inngå en Service Care Plus-avtale før bilen skal inn til første service.

Den tredje muligheten er å inngå en Service Care-avtale (en rekke periodiske servicer) når som helst etter første service, men innen det har gått fem år etter bilens førstegangsregistrering.

Fiat veihjelp kommer deg til unnsetning i alle situasjoner, enten du har punktert, kjørt bilen tom for strøm eller har mistet nøklene.