ELBILER: nåtid eller fremtid? Fiats tanker

Fiat tror på fremtiden for elbilen og har besluttet å drastisk senke FCA-gruppens gjennomsnittlige CO2-utslipp på veien til null utslipp.
På Geneva Motor Show presenterte derfor FCA den nye Fiat Centoventi, et elektrisk nyttekjøretøykonsept som minner om utformingen av kompakte crossoverbiler, og som legger grunnlaget for hva som kan bli fremtidens bil. Et kjøretøy som fokuserer på elektrisk og bærekraftig mobilitet med nullutslipp. Den første egenskapen er plattformen, som gir den muligheten til å huse opptil fire batteripakker. Hver modul gir 100 km rekkevidde og den femte sitter mellom for- og baksetene.

Men FCAs elektriske fremtid er ikke bare Fiat Centoventi, men også, og fremfor alt, den nye elektriske Fiat 500, som skal gjøre sin debut i 2020. Denne modellen kjører kun på batteristrøm, og eliminerer behovet for bensin og dieselmotorer.

 

REISEN MOT DET ELEKTRISKE

Når vi snakker om elbiler, snakker vi vanligvis også om fremtiden. Mange land ser ut til å, i økende grad, tro på fordelene med denne typen bil og vedtar insentivprogrammer for kjøp av elektriske biler. Elbilen er en av de store trendene innen bilindustrien og en viktig komponent som tiltrekker seg alles interesse.

Men hva er en elbil, og hvorfor er den så viktig?

Elbilen er ganske enkelt en bil som bruker strøm den får gjennom opplading, og ikke bensin eller annet drivstoff som vanligvis brukes i biler. I motsetning til hybridbiler har elbiler ingen forurensende effekt. Til og med motorstøyen er eliminert, men produsenter har blitt pålagt å utstyre elbilene med kunstig lyd for å advare fotgjengere når bilen nærmer seg.

Forkortelsen BEV (Battery Electric Vehicle) brukes også for den elektriske bilen, fordi bilen fylles opp ved å lade batteriene ved bruk av strøm fra strømnettet eller andre tilførselsystemer. Opplading kan gjøres gjennom ladestasjonene spredt rundt i landet eller via et ladeuttak hjemme.

Lading av en elbil er enkelt og kan utføres hvor som helst der det finnes et uttak eller en ladestasjon. Offentlige ladestasjoner er blant annet tilgjengelige på bensinstasjoner, parkeringsplasser, restauranter og hoteller.

Ladetidene for elbiler varierer sterkt avhengig av ladetype, strøm og batterikapasitet.

ELBIL: BRA FOR DEG OG FOR MILJØET

Elbiler byr på flere fordeler, både personlige og miljømessige, og spesielt på praktiske områder. Nedenfor forsøker vi å oppsummere disse.

1. Reduserte drivstoffkostnader
Elektrisk lading er mye billigere enn noe annet drivstoff, med en gjennomsnittlig kostnad på rundt 10 kroner per 100 km. Det vil si opptil fem ganger mindre enn andre drivstoffer.
2. Enkel kjøring
Elbilen er perfekt for bykjøring, fordi den gir deg en jevn akselerasjon.
3. Komfort
Elbilen produserer nesten ikke støy, gir et avslappende miljø og reduserer kjørestress betydelig.
4. Vedlikehold
Mekanikken i elbiler, fra motor til gir, er mye enklere enn i tradisjonelle biler, fordi det finnes færre komponenter og færre væsker som må fylles på. Takket være regenerativ bremsing brukes også bremsene mindre enn i tradisjonelle biler.

LADETID

Ladetiden for elbilbatterier varierer, avhengig av batteritype og hvordan de er koblet til strømnettet.

En av de viktigste utfordringene for bilprodusenter som er interessert i elbiler, er forskning og utvikling av batterier som gir god rekkevidde og kan lades opp raskt. Batteriene i moderne elbiler, som for det meste er litiumbatterier (Li), varer lenge.

PRAKTISK OG ENKEL OPPLADING

Vanligvis avhenger ladetider for elbiler av kapasiteten deres. Fremfor alt avhenger de av effekten (KW) for oppladingen og av billaderens maksimale effekt.

Den enkleste og vanligste måten å lade en elbil på er å koble den til det vanlige strømnettet, men for å oppnå raskere ladetider må elbileiere bruke vegglader og ladestasjoner.

Vegglader viser til muligheten til å installere en enhet hjemme eller på arbeidsstedet ditt som er i stand til å lade bilen raskt. 

Hurtigladestasjoner ligger på strategiske steder i byer og tettsteder, i sentrum eller i nærheten av turistattraksjoner og kjøpesentre. De har svært høye nominelle effekter, fra 50 til 150 kW.

Elbiler kan lades i fellesområder ved bruk av vekselstrøm (modus 2 og 3) eller likestrøm (modus 4). Modus 2-kabelen leveres vanligvis med elbilen, og kan brukes til å koble til enkelte offentlige stasjoner.

Det finnes ingen forhåndsdefinert tid for lading av en elbil. Det kan ta en halv time eller opptil 12 timer, avhengig av hvor mange kWh kjøretøyets batteri har, og avhengig av ladepunktets og billaderens effektnivå. Ladetider påvirkes også av omgivelsestemperaturen og batteriets tilstand/forringelsesnivå. Det er mulig at ladehastigheten ikke alltid er konstant over tid: Når terskelen på ca. 80 % er nådd, kan ladeeffekten falle.

FREMTIDEN NÆRMER SEG

Fiats fremtid blir stadig mer elektrisk. Elektrifiserende, faktisk. Året 2020 blir vendepunktet for FCA-gruppen. Nullutslippsvarianten av den italienske bybilen er en del av et helt nytt prosjekt.

Den nye elektriske Fiat 500 vil gjøre sin debut i 2020. Dette blir en helt ny modell, som kun kjører på batteristrøm uten bruk av tradisjonelle bensin- og dieselmotorer. Den elektriske Fiat 500 skal produseres på Mirafiori-anlegget i Torino og utstyres med batterier utviklet i samarbeid med Samsung.

Nye 500 «la Prima»

Ikonet som har inspirert til endring siden 1957 er nå klar til å ta deg inn i det nye tiåret med unike funksjoner.
LES MER

FIAT Svarer

Se våre videoer, laget av Fiat for å fjerne hver minste tvil om det å gå over til helektrisk.

Oppdag mer

Fiat electric hub

Oppdag hva det vil si å gå elektrisk, få oppklaring i det du måtte tvile på og finn ut av fordelene elbileiere har.
Oppdag mer